Školstvo na Slovensku z pohľadu študenta

Autor: Milan Brejcha | 12.5.2016 o 20:59 | (upravené 12.5.2016 o 22:17) Karma článku: 4,60 | Prečítané:  936x

Každý deň počúvame, že školstvo na Slovensku nefunguje, že štát ignoruje potreby školstva, že je málo financované, atď... Tak som sa rozhodol napísať tento článok z môjho pohľadu. Z pohľadu študenta, ktorý bude o rok maturovať.

Nie je učiteľ ako učiteľ

Je pravda, že plat učiteľa, ktorý ku svojej práci potrebuje vysokoškolský diplom, je často predbehnutý platom človeka bez vysokoškolského vzdelania alebo dokonca aj bez maturity. Avšak nebral by som to až tak všeobecne. Výkony učiteľov sú veľmi individuálne. Zobral som si zopár učiteľov, ktorí ma učia alebo učili, ako príklady. Ide o moje subjektívne pozorovanie, preto pochopím, ak niekto nebude so mnou súhlasiť.

1. vyučujúci

Je to typ učiteľky, ktorú jej práca baví (a to aj niekoľkokrát za mesiac spomenie) a zároveň to aj vie robiť.
Na hodiny síce príde vždy trošku neskôr, no zakaždým 100% pripravená. Pár dní dopredu nám pošle materiály do e-mailu (pretože nie sú učebnice), sama si pred hodinou pozrie, čo nás bude v daný deň učiť. Vie pracovať s ľuďmi a je výrečná. Keď si stanoví cieľ, pokiaľ sa máme dostať, tak to splníme. V známkach je nekompromisná, no ak žiak na jej hodine počúva, tak doma mu stačí pár minút a učivo ovláda. K žiakom pristupuje tak mamičkovsky, no vždy s primeraným odstupom a rešpektom k svojej práci. Ak má niekto dlhodobejší problém s učením, zavolá si ho po hodine a opýta sa, či nemá nejaké problémy a hľadá riešenia.

2. vyučujúci

Mojím druhým príkladom je učiteľka slovenčiny, ktorá podľa mňa už ide iba zo zotrvačnosti. Je to typ človeka, s ktorým nie najlepšie vychádzam. Čo sa týka známok, ktoré od nej mám, tak tie sú dobré, no dovolím si tvrdiť, že jej písomky plním vedomosťami odvšadekadiaľ, len nie z jej hodín (na ZŠ sme mali kvalitného učiteľa na tento predmet). Jej poznávacie znamenie je, že veľmi kričí. Príde do triedy, nakričí, urazí dvoch-troch ľudí z triedy a potom ide ,,učiť". Snaží sa zaujať svojimi fórmi, no na tých sme sa zasmiali pre dvoma rokmi a teraz to už akosi nefunguje. Keď vidí, že sa nikto nesmeje na jej hláškach, tak nás začne urážať. Naposledy ma nazvala "sračkou", ale jej obľúbené sú aj "Guliver", "zubatý" alebo "pribrzdená". Na hodiny chodí vždy nepripravená. Často ani nevie, čo sme robili naposledy. Všetko, ale naozaj všetko, čo máme v zošite, nám iba nadiktovala z papiera, ktorý to má už odžité a vyzerá to tak, že každý rok ho iba použije a opäť založí na celý rok. Väčšinou ale na hodine robíme nepodstatné veci, riešime napríklad rozbor básne celú hodinu, doma si máme naštudovať ďalšie tri učebné látky, lebo sme "dilina tága" a celú hodinu stratila, lebo nám musela vysvetľovať báseň. Občas si spomenie, že sme pozadu, tak zoberie jeden z tých zázračných papierov a celú hodinu diktuje učivo. A potom to považuje na prebraté. Už viac krát som sa jej na to ozval, že ak nám nadiktuje dve strany učiva, tak to neznamená, že dve strany učiva sú prebraté. Ale zasa som bol iba drzý...

3. vyučujúci

Ako tretí príklad som si zobral učiteľku cudzieho jazyka, maturitného. Naša škola mala dve dobré jazykárky. Jedna odišla učiť na inú školu, druhá dostala iné triedy. Nám tak ostala tá slabšia učiteľka. Na začiatku tretieho ročníka na strednej škole som dostal 1 za to, že som pomenoval správne časti ľudského tela. Cítil som sa ako na základnej škole. Táto učiteľka nie je originál jazykárka, čo aj sama povie bez hanby. Voľakedy dávno bola nedostatok jazykárov a tak ona, dejepisárka učila anglický jazyk (myslím, že si nejako doplnila kvalifikáciu kurzom). Potom však prišiel iný dejepisár, a keďže ona učila jazyk, dejepis už celý nechala jemu. Neskôr však prišli iné jazykárky, lenže jej by nevyšiel plný úväzok, tak ostala aj naďalej pri angličtine. A tak to aj vyzerá. Učivo si vždy napíše na tabuľu ešte pred hodinou, typujem, že odniekiaľ z knihy. Odpozoroval som totiž, že učivo vysvetľuje zásadne iba za pomoci tej tabule, ktorá je popísaná vždy predtým, ako tam prídeme. Keď je tabuľa čistá, učivo vysvetľuje po slovensky. Pomerne často sa stáva, že nevie preložiť slová a potom takticky otázku hodí ku žiakom s výzvou, aby sme to preložili my. Na jej hodinách vládne chaos. Niektorí spolužiaci sa hrajú na mobile, iní kecajú. Ona si tam poriadok nespraví. Čo ma asi najviac mrzí je, že na jej hodiny chodím s obrovskou nechuťou a strachom, pretože prínos z tej hodiny je pre mňa minimálny. Učebnice máme stavané tak, že je potrebné s nimi pracovať s lektorom, takže ani doma nemám veľa možností sa nachystať na jej písomky, ktoré ale používa z príručky k danej učebnici, takže testy sú zostavené pomerne náročne.

4. vyučujúci

To je učiteľka, ktorá má na svojich hodinách systém, pravidlá a limity. Niekedy sa nám zdá, že je taká monotónna, no som si istý, že môže pokojne spávať s pocitom, že svoju prácu robí zodpovedne. Tiež je z tých, ktorých učenie baví a je to aj vidno. Priznala sa nám, že vždy večer si pozrie, čo bude na druhý deň učiť, aby si to zopakovala. Jej hodiny majú jasnú štruktúru:
1. skúšanie
2. opakovanie
3. pár slov k tomu, čo budeme preberať
4. poznámky prepletené s vysvetľovaním

Musím povedať, že z jej predmetu načerpám najviac. Z jej hodiny odchádzam obohatený a keď sa doma učím, tak mám pocit, že to už viem a tá práca doma je iba upevnenie mojich vedomostí.

5. vyučujúci

Ako piaty príklad som si vybral učiteľku, ktorej hodiny sú na našej škole viac-menej nepodstatné.
Je to učiteľka matematiky. Ona je veľký odborník. To čo učí, ovláda výborne, avšak celé jej vysvetľovanie jej vidíme chrbát. Píše si po tabuli, občas sa opýta, či chápeme. Na to značná časť odpovie, že nie. Jej reakcia býva: "Tak si doberte každý ako chcete, nebudem tu kvôli pár jedincom zdržiavať ostatných."
Jej vysvetľovanie je monotónne, nezáživné a slabé. No mne to neprekáža, ja matiku nemám rád, takže netrpím tým, že viem menej ako je v plánoch. Svoju slabosť vo vysvetľovaní si neprizná, avšak písomky vždy zostaví jednoduchšie, ako by sa patrilo. Mám však obavy o tých, ktorí budú robiť na VŠ prijímačky z matematiky.

Učiteľov by som preto nehádzal všetkých do jedného vreca. Niektorí sú naozaj pracovití, čo je vidno na prvý pohľad a ich finančné ohodnotenie je nepostačujúce. No sú aj takí, ktorým, keby som mal tú moc, by som platy ešte znížil.

Celkovo mám pocit, že v škole strácame pomerne dosť času zbytočnými predmetmi. Biológia typu: "Pozrieme si video na YouTube...", sa mi zdá stratený čas (učí ju slovenčinárka). Matematiku celú iba trpím, lebo nechápem tým divným zaklínadlám, čo učiteľka píše na tabuľu, na telesnej výchove športuje iba kto chce a aj to viac-menej cez leto, lebo nemáme telocvičňu. Do školy nechodím rád. Jediné, na čo sa teším sú priatelia. Odpočítavam dni do maturity, na ktorú zrejme nie som pripravený, no je to cieľová rovinka tohto, pre mňa, náročného behu. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?