Marián Kuffa - na čo bratia katolíci zabudli?

Autor: Milan Brejcha | 20.11.2019 o 10:45 | Karma článku: 10,01 | Prečítané:  16324x

S napomínaním do vlastných radov to bratom katolíkom nikdy veľmi nešlo. Aj keď sa pozrieme do minulosti, môžeme si všimnúť, že túto disciplínu robili nešťastnou formou, neskoro alebo ju často nerobili vôbec. 

Hoci pochádzam z protestantského prostredia, katolíkov mám úprimne rád a občas ich aj navštívim na omši. Toto je pozícia, z ktorej píšem. 

V posledných dňoch sme mohli sledovať rôzne diskusie v televízii či na internete, kde sa rozoberalo pôsobenie kňaza Mariána Kuffu. List, ktorý vydali biskupi, ktorým napomínajú (aj) Kuffu je alibistický a vôbec nerieši problém. Hovorí skôr o dôsledku. Kňaz Kuffa je len dôsledok nesprávne nastaveného systému v RKC. Katolícki kňazi sa v diskusiách často vyhýbali odpovediam na jasne položené otázky a chvíľami mi pripomínali politikov, ktorých sa investigatívny redaktor pýta nepríjemné otázky. Pritom diskusia vždy smerovala len k tomu, kde je problém. V kňazovi Kuffovi alebo je to koplexnejší problém RKC? Kňazi si nedovolili úprimne pomenovať pochybenia vedenia RKC ani samotného Kuffu. A to je problém. Zatváranie si očí pred chybami, zľahčovanie či alibizmus sú nástroje, ktoré problém často len prehĺbia či odsunú. Poslúchnutie katolíckych zvyklostí namiesto biblického postupu je pre bratov katolíkov charakteristické. A ak to nemôžu (alebo si myslia, že nemôžu) povedať kriticky oni, tak ja to pomenujem. Nadraďovanie katolíckych ,,pravidiel" nad tie biblické je u nich častý jav, ktorý má však potom negatívny presah aj mimo kruhov RKC. A to je nezodpovedné a sebecké. A to ich mám naozaj rád, opakujem. Tento postup však zvolili aj pri Kuffovi a výsledok toho je, že problém, ktorý mali interne vyriešiť zrazu presahuje do spoločnosti, politiky, televízie a hádže nepekné svetlo aj na iné kresťanské denominácie. 

1. vysporadúvanie sa s problémovými kňazmi

To, že dnes jeden politicky pomýlený jednotlivec namiesto Božieho slova šíri legimitu Kotlebovcov je stále ten istý chybzný vzorec ako už celé desaťročia, len s inými premennými. Na začiatku je nedostatočná kontrola práce kňazov (aj oni sú len ľudia, aj oni majú mzdu, aj oni majú byť kontrolovaní). Nasleduje prehliadanie problému. Ďalší krok je zakrývanie problému pred verejnosťou. Keď sa to nedarí tak prichádza na rad zľahčovanie problému a na záver namiesto rázneho riešenia prichádza jemné zdvihnutie varovného prstu (alibistické) alebo ,,preloženie" neposlučného kňaza. Takýto postup môžeme pozorovať pri problémoch úplatných kňazov, pedofilných či kňazov s politickými odkazmi. Avšak nevinil by som z toho prioritne kňazov (aj keď majú isto zodpovednsoť za svoje konanie). Kňazi (mimochodom tiež hriešni ľudia) sú v systéme, ktorý ich k takému správaniu sa sám navedie. Spomeňme si na pastierske listy, ktoré jasne vyzývali voliť KDH. Alebo povinný celibát pre všetkých kňazov, hoci bez biblického podloženia, ktorý mnohí kňazi nezvládajú a tak sa vynárajú pedofilné kauzy alebo počúvame na dedinách o farárovej ,,domácej". Tieto problémy sa podľa mňa týkajú iba zlomku kňazov v RKC, ale to predsa nie je dôvod na to, aby to táto inštitúcia už desaťčoria neriešila. Kuffa nemá dôvod sa báť stvárať politické hlúposti, pretože keď sa pozrie do minulosti, tak vidí, že vedenie RKC ho maximálne napomenie a ide sa ďalej. 

2. nevítaná kritika do vlastných radov 

Ak si kňaz, ktorí sa v RKC cíti doma, no vidí problémy, ktoré majú za následok nešťastie ľudí, detí či korupciu odváži vysloviť názor či narvhnúť zmeny, tak sa stáva ,,neposlušným". Môžeme to vidieť kňazovi Lajchovi, ktorý navrhoval zdobrovolnenie celibátu či Bezákovi, ktorý poukázal na pofidérne čachre s pozemkami. Toto sú ľudia, ktorým na RKC záleží a namiesto odchodu sa pokúsili a konštruktívnu kritiku. Ako skončili? Lajcha už nie je kňaz a Bezák už nie je arcibiskup. A tak vidím paralelu s Kuffom. Ako on vie, že za svoje pochybenia mu nič nehrozí a kľudne ich opakuje, tak kňazi, ktorí vidia chyby sú radšej ticho, lebo vidia, že sa im niečo stane. A pritom obaja len chceli, aby sa RKC správala biblicky. A to je podľa mňa ( a aj pre bratov katlíkov by malo byť ) viac, ako katolícke ,,zákony". 

3. presah za katolícke kruhy

Hoci katolíci často vravia že len ich cirkev je tá pravá, iní kresťania sú pomýlení a mali by násjť pravú vieru, ja si to o nich nemyslím. Pre mňa je slovo,,cirkev" omnoho viac ako pomenovanie pre skupinu členov tej či onej kresťanskej denominácie. Pod slovom cirkev vidím všetkých ľudí, ktorí majú skutočne srdce premieňané Kristom. Či sú členmi evanielickej cirvki, cirkvi bratskej či katolíckej, všetci tí, ktorí povedali Bohu svoje úprimné ,,áno" tvoria jednu cirkev, Kristovu nevestu. V tom našom katolíckom Slovensku to podobne vidia aj ľudia. Redaktori v správach či televízii veľmi neopatrne šermujú so slovom cirkev. Cirkev zatajila...cirkev zakázala...cirkev odmieta.. Často však majú na mysli RKC, no zovšeobecnia to a tak chybné kroky RKC majú zlý spoločenský dopad aj na iných kresťanov. Bratia katolíci to isto vidia tiež, no napriek tomu na to nemyslia keď konajú. 
Ďalším miestom kedy RKC zasahuje ďalej ako do svojich radov je politika. A vôbec si nemuslím, že je to zlé. Na také vyjadrenia však netreba byť len dobrý kazateľ (ako napríklad Kuffa), ale znalý v danej problematike, ktorá sa v politickom dianí rieši. Kňazi krížom krážom vykrikovali na pochode za život, ako je potrebné podporiť všetky zákony, ktoré sprísňujú interupcie, pritom však viaceré z tých zákonov by mali za následok jedine zhoršenie tejto probletiky. A takýmto tlakom na veriacich, ktorí zasa vyvíjajú tlak na politkov (viď pochod) sa mohlo stať, že by politici niektorí z tých hlúpych zákonov schválili (prečo boli niektoré z tých zákonov hlúpe som písal v predchádzajúcom blogu). A na začiatku tejto reťaze stáli kňazi, ktorí iba vedia, že je dobré chrániť život, no nevedia, ktorá legislatívna cesta je bezpečná a nebezpečná. Tu je dokonca ten presah dvojitý, pretože viacerí podporovali verejne aj návrh Kotlebovcov. Tých kotlebovcov, ktorí majú za vzor vládu Adolfa Hitlera. Takýmto amatérskym podporovaním tejto strany zo strany kňazov im pribúdajú politkcé body od kresťanov a dnes je to tretia najsilnejšia strana v prieskumoch (aj vďaka tomu). Kuffa opäť iba robí, to čo videl, že sa môže. 

 

Na záver

Viem, že katolíci nie sú zvyknutí počúvať kritiku, že sa to u nich ,,nepatrí". Bol by som ale rád, aby to moji katolícki priatelia nebrali ako útok. Poukázanie na chyby môže byť prospešné a formujúce. Ak to neprichdáza zvnútra, je potrebné zbystrieť, či to neprichádza zvonka. Veď z katolíckych kruhov vychádzajú masy ľudí, ktorí úprimne poznajú Krista a chcú ho následovať. Tak im dovolte pýtať sa a nechajte ich, aby pracovali na tom, aby RKC bolo zdravé miesto, ktoré sa riadi Božím slovom. Ak im to nedovolíte, opäť iba odídu. V lepšom prípade z RKC, v horšom od Boha. A verím, že oboje nechcete. Každé zdravé spoločenstvo potrebuje počuť a vidieť, kde robí chyby. Je to priam nevyhnutné na to, aby ostávalo zdravé a slúžiace tomu, prečo vzniklo.

A Kuffa? Kuffa je kňaz, ktoré mu sa páči ním tak veľa spomínaný liberalizmus. Liberálne vedenie RKC, ktoré mu dovoľuje robiť si čo chce  a nič mu nezakáže má na svedomí to, kam až to s ním došlo. Nedostal jasné mantitely a tak si tancuje kade chce. Očividne má však skvelé rečnícke zručnosti, pozná Božie Slovo a je pracovitý ak je presvedčený, že je niečo správne. Namiesto dôsledného vedenia, ktoré by viedlo k dobrému využitiu jeho obdarovaní pre Božiu slávu, mu dnešné katolícke (ne)vedenie spôsobilo to, že ľudia zabudnú na jeho skvelé skutky v pomoci núdznym a ešte aj napácha spoločenskú škodu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Marketér: Deti v predvolebnom spote Smeru? Je to za hranou

Ako by mali komunikovať štátne inštitúcie a darí sa to polícii?


Už ste čítali?